Czy zastanawiałaś się jak wyznaczyć cel odchudzania, aby go osiągnąć? Czy to raczej było głośno wypowiedziane marzenie “Chciałabym zrzucić 10 kg do lata..” i wówczas wyobraziłaś sobie smukłą siebie w bikini na plaży? A czy zastanawiałaś się dlaczego odchudzanie często skazane jest na porażkę już na starcie ? Czy analizowałaś własne porażki ? 

Obwiniałaś siebie za brak dyscypliny, za brak wystarczającej ilości ruchu czy samozaparcia. 

A ja jestem niemal pewna, że błąd popełniłaś już wcześniej. Na etapie wyznaczania celu! Aby osiągnąć sukces musisz wyznaczyć cel, który jest SMART. 

 

Po co w ogóle wyznaczać cele? 

Cel, czyli to, co chcesz osiągnąć. Cel sprawia, że możesz we właściwy sposób i w dobrą stronę skierować swoją energię, pomaga się skupić, dokonywać na co dzień właściwych wyborów, wzmacnia motywację oraz silną wolę. To wszystko zwiększa prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Na samą myśl o nim powinnaś czuć podekscytowanie i motywację. Jednym słowem – warto go mieć! 

 

Czym skutkuje brak wyznaczonego celu? 

Niestety rzadko kiedy myślimy o prawidłowym przygotowaniu się do odchudzania, a tym bardziej o wyznaczeniu  celu w taki sposób aby go osiągnąć.  Wyrażamy naszą chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, szukamy sposobów, wybieramy dietę i aktywność fizyczną, ruszamy do działania. 

Jednak nasz entuzjazm szybko opada…. Tracimy motywację widząc, że chudniemy niewiele albo wcale, a czas płynie. W końcu się poddajemy. 

Jeżeli kiedykolwiek Cię to spotkało, zapewne Twój cel nie był SMART. Czyli jaki? Jak osiągnąć sukces? Naucz się wyznaczać cele SMART! Zastanów się czy Twój cel jest:

 

Sprecyzowany

Sama chęć poprawy sylwetki i stanu zdrowia niewiele mówi. Cel musi być sprecyzowany, jasno określony. Musi opisywać konkretny efekt jaki chcesz osiągnąć. 

  • Jaki ma być konkretnie efekt? Jak chcesz wyglądać? 
  • Jak chcesz się czuć? Jakich dolegliwości chcesz się pozbyć?

 

Mierzalny

Dobrze określony cel powinien dawać Ci możliwość sprawdzania postępów na drodze do jego realizacji. Ważne jest także to, abyś miała jasność co do tego, po czym poznasz, że osiągnęłaś swój cel. 

  • Kiedy/Jak często/W jakim natężeniu będziesz realizowała cel? Codziennie? 2-3 razy w tygodniu?
  • Kiedy cel będzie osiągnięty? Jak to zmierzysz? –  Jaki przedział wagowy będzie dla Ciebie akceptowalny? Ile wody dziennie chcesz wypijać? Do jakich wyników badań chcesz się zbliżyć? 

                 

Atrakcyjny

Atrakcyjny cel to taki, który stanowi dla Ciebie wyzwanie, ale jego realizacja przyniesie Ci korzyści. Określenie atrakcyjności celu to przede wszystkim odpowiedź na pytanie po co chcesz realizować ten cel? Im silniejszy powód, tym wyższa jest Twoja koncentracja, zaangażowanie i wytrwałość. Nie daj zwieść się nadmiernie ambitnemu wyzwaniu, bo łatwo o frustrację (a potem o efekt jo-jo). Skup się na małych krokach, które przybliżają się do celu. Ciesz się drobnymi zwycięstwami, które złożą się na całość wyzwania.

  • Po co chcesz realizować ten cel?
  • Czy jest wystarczająco atrakcyjny abyś podjęła trud jego realizacji ? 
  • Jakie korzyści przyniesie Ci realizacja tego celu ? 

 

Realny 

Realny czyli taki, który faktycznie możesz osiągnąć i chcesz do niego dążyć, możliwy do osiągnięcia. Określ czy masz czas i siły na zrealizowanie celu, ale i czy dysponujesz zasobami, aby utrzymać osiągnięty efekt. Twój cel powinien być ambitny, ale możliwy do zrealizowania i utrzymania.

  • Jakie są Twoje zasoby, umiejętności, które pomogą Ci zrealizować cel ? 
  • Jakie są Twoje deficyty? Co może Ci przeszkadzać na drodze do celu? Jak możesz je zniwelować/uzupełnić? 
  • Czy jesteś w stanie osiągnąć cel i go utrzymać? 

                 

Terminowy 

Terminowy, czyli z określoną datą realizacji celu. Ustalenie terminu, w którym chcesz zrealizować postawiony sobie cel zwiększa Twoją mobilizację do działania. Bez tego łatwo wpaść w pułapkę odkładania realizacji celu na później.  Określ przybliżony przedział czasowy, w jakim planujesz urzeczywistnić swój cel.Uwzględnij ewentualne problemy na dworze do realizacji celu. Mamy skłonność do przyjmowania bardzo optymistycznych założeń. Sporządź harmonogram poszczególnych etapów realizacji planu. 

  • W jakim czasie zamierzasz osiągnąć cel? Jaki przedział czasowy będzie optymalny? 
  • Ile czasu zajmą Ci poszczególne etapy realizacji celu?
  • W jakich odstępach czasu będziesz realizować zadanie?

            

Dobrze sformułowany cel pozwala na jego osiągnięcie, bez większych problemów, bez frustracji i dużego spadku motywacji w trakcie. Pozwala Ci kontrolować kolejne etapy i wprowadzać ewentualne modyfikacje, unikając tym samym porzucenia dążenia do sukcesu. 

Wróćmy do Twojego pragnienia. Chcesz schudnąć 5, 10 kilogramów, polepszyć swoje samopoczucie, poprawić wyniki badań, przebiec 5 kilometrów bez zadyszki? Teraz już wiesz jak te marzenia zamienić na możliwy do zrealizowania cel, a następnie przystąpić do działania. 

                 

Jeżeli chcesz nauczyć się jak prawidłowo się odżywiać, jak nauczyć się świadomie jeść to co lubisz, poprawić jakość swojego zdrowia i życia oraz zadbać o swoich najbliższych zapraszam Cię na 30 minutową bezpłatną rozmowę telefoniczną. Podczas tej rozmowy przeanalizuję Twoją sytuację zdrowotną, zobaczę jakie kroki trzeba podjąć, abyś mogła osiągnąć swój cel oraz sprawdzę czy i jak mogę Ci w tym pomóc. Aby wybrać dogodny dla siebie termin rozmowy, skorzystaj z kalendarza >>KLIK<<