Co? Dietetyk Ci mówi, że możesz jeść czekoladę, pizzę, czy sałatkę z majonezem? Dokładnie tak! Nie rezygnuj z ulubionych potraw. Możesz zdrowo się odżywiać i czerpać przyjemność z jedzenia. Zdrowy styl odżywiania nie polega na jedzeniu wyłącznie produktów uznawanych za zdrowe. Można jeść także te mniej zdrowe dania np. przetworzone, bez uszczerbku na zdrowiu czy sylwetce. Trzeba jednak pamiętać o zdrowym rozsądku np. w postaci zasady 80/20.

 

Czym jest zasada 80/20?

 

Najważniejsze jest to, jaką część Twoich posiłków będą stanowiły te “zdrowsze” i “bardziej wartościowe” od tych “rekreacyjnych”, zjadanych głównie dla przyjemności. Z pomocą przychodzi nam zasada 80/20. Zgodnie z zasadą 80/20, na 80% naszych posiłków powinny składać te zdrowsze, niskoprzetworzone produkty,  a 20% mogą stanowić produkty jedzone głównie dla przyjemności, wliczone w zapotrzebowanie energetyczne. To miejsce na nasze mniej zdrowe wybory jak np. tort urodzinowy, alkohol na imprezie, wypad na pizzę czy sałatka okraszona majonezem.

 

Jeżeli będziesz trzymać się zasady 80/20, te 20% przeznaczone na Twoje “słabości” nie wpłynie negatywnie na zdrowie i sylwetkę, bo nadal znaczną część Twojego żywienia będą stanowiły zdrowe produkty. 

Zasada 80/20

Jak to obliczyć?

 

Załóżmy, że Twoje zapotrzebowanie energetyczne w trakcie redukcji to 2000 kcal. 

20% z 2000 kcal to 400 kcal. 400 kcal możesz przeznaczyć na coś słodkiego, na kawałek pizzy, lampkę wina lub cokolwiek innego. Proste ? 

Ale uważaj!

Mimo wszystko nie polecam codziennie sięgać po coś niezdrowego. Szczególnie, gdy jesteś w procesie redukcji wagi i chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe na zdrowsze. Z opcji 20% korzystaj, wtedy gdy naprawdę masz ochotę, lub gdy zdarza się ku temu okazja np. raz na jakiś czas jak wyjście na imprezę, na randkę, urodziny czy wesele.

 

Czy muszę wykorzystać te 20%?

 

Jasne, że nie! Możesz skorzystać z tej opcji, ale nie musisz. Możesz także stosować zasadę 90/10, jeżeli uznasz, że 20% to dla Ciebie za dużo. Ważne jest jednak to, aby niezdrowe przekąski nie stanowiły więcej niż 20% Twojego zapotrzebowania energetycznego.

 

Dlaczego warto kierować się zasadą 80/20?

 

Zasada 80/20 ma kilka zalet. 

  1. Pozwala zachować zdrowy rozsądek i umiar! Możesz chudnąć, dbać o zdrowie, prowadzić wartościowy styl życia i korzystać z przyjemności bez wielkich wyrzeczeń. Nie są na Ciebie narzucone żadne nakazy i zakazy.
  2. Nie eliminuje żadnych produktów. Jesz to co do tej pory, tylko w innych proporcjach. Nie każe Ci spędzać godzin na skrupulatnym liczeniu mikro i makroskładników. Jest dostępna i bezproblemowa. Nie tracisz czasu, nie zniechęcasz się do walki o zdrowie i sylwetkę. Poświęcenia nie są od Ciebie wymagane.
  3. Zakłada ciągłość sposobu żywienia. Nie jest tymczasową dietą, po której czeka Cię efekt jo-jo. Nie każe Ci zacząć od nowego roku, od kolejnego miesiąca, od poniedziałku. Dużo łatwiej Ci utrzymać swoje odżywianie w ryzach, nie rezygnując z uciech drobnych grzeszków.

 

Potrzeby fizyczne i psychiczne

 

Dlaczego nie namawiam Cię do całkowitego zrezygnowania z produktów oraz posiłków niekoniecznie dla nas najzdrowszych? Ponieważ mało kto, jest w stanie nagle i całkowicie zmienić swój sposób żywienia. Niewiele osób będzie w stanie zamienić jedzenie, które lubi na to, które jest dla niego najlepsze z punktu widzenia zdrowia. Z mojego doświadczenia w pracy z pacjentami wynika, że korzystniej dla nich jest chudnąć wolniej, bez restrykcyjnych zasad. Lepiej jest zmienić sposób odżywiania “z głową” i z zachowaniem przyjemności z jedzenia. Tak, aby zadowolić ciało i zabezpieczyć potrzeby psychiczne. 

Proces odchudzania powinien obfitować w wiedzę jak i co możemy jeść z głową i rozsądkiem oraz w narzędzia jak utrzymać efekty, tak aby dawne nawyki już nie wróciły. 

 

 

 

 

Chcesz zoptymalizować swój sposób żywienia, tak aby osiągnąć prawidłową wagę lub utrzymać ją na stałym poziomie, a jednocześnie jeść to na co masz ochotę? Nie jesteś pewna co dokładnie powinnaś zrobić aby to osiągnąć? Umów się ze mną na 30 minutową bezpłatną rozmowę telefoniczną. Podczas tej rozmowy przeanalizuję Twoją sytuację zdrowotną, zobaczę jakie kroki trzeba podjąć, abyś mogła osiągnąć swój cel oraz sprawdzę czy i jak mogę Ci w tym pomóc. Aby wybrać dogodny dla siebie termin rozmowy, skorzystaj z kalendarza >>KLIK<<