Nasz obecny tryb życia jest bardziej stresujący niż kiedyś. Przez to, często ustalając priorytety, zapominamy o jednej bardzo ważnej rzeczy — odpoczynku. Brak odpoczynku wpływa bardzo negatywnie na nasze zdrowie. Na co dzień spotykam pacjentów, którzy są przemęczeni, wypaleni. Nie zauważyli lub zbagatelizowali pierwsze oznaki długotrwałego zmęczenia. Ich organizm zaczął manifestować ten problem mocniej, poprzez choroby, z którymi sami nie są w stanie sobie poradzić.

 

Po co nam odpoczynek?

 

Odpoczywanie bywa niełatwe. Zwłaszcza, gdy mamy rodzinę, dom, dzieci do ogarnięcia, dużo pracy i goniące terminy. Jednak odpoczywanie jest szalenie ważne, dla Ciebie, dla Twojego zdrowia fizycznego i psychicznego. Relaks jest jak wakacje dla duszy i ciała, pomaga powrócić do równowagi, pomaga naładować baterie przed kolejnymi zadaniami.

W dzisiejszych czasach szczególnie mocno jesteśmy narażeni na stres i mimo że jest to nieodłączny element życia, trwający trwale może mieć negatywny wpływ na nasz organizm. Odpoczynek powinien stać się obowiązkowym punktem Twojego dnia. Polecam Ci wypracować i następnie pielęgnować ten nawyk. Zobaczysz, zaowocuje to Twoim lepszym samopoczuciem i zdrowiem.

 

Jak skutecznie odpoczywać?

 

  1. Pozwól sobie na odpoczynek! To najważniejsza zasada. Nie miej wyrzutów sumienia, że odpoczywasz. Potraktuj to jak niezbędną czynność w ciągu Twojego dnia. Pamiętaj, że robisz to przecież dla swojego zdrowia!
  2. Uwolnij myśli i emocje – Dobry odpoczynek to taki, podczas którego odpoczywają nasze ciało i umysł. Wycisz się, zresetuj głowę. Daj odpocząć swoim myślom. Jak? To zależy od Ciebie. Możesz słuchać muzyki, czytać książkę, zrobić domowe spa, tańczyć, ćwiczyć albo usiąść wygodnie i skupić się na oddechu. Sama widzisz, możliwości jest wiele.
  3. Wyłącz telefon i komputer – koniecznie! Przeglądanie fejsa czy sprawdzanie skrzynki mailowej nie sprzyja relaksowi, nawet jeśli tak Ci się wydaje. Ilość informacji, które sobie dziennie dostarczamy przytłacza nas, często w sposób nieświadomy. Naprawdę nic się nie stanie jeżeli odłożył telefon na pół godziny.
  4. Wybierz aktywność fizyczną – najlepiej na świeżym powietrzu, w kontakcie z naturą. Aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na odpoczynek i to wcale nie musi być intensywny trening na siłowni. Wystarczy delikatna gimnastyka, joga lub po prostu spacer. Wybierz się do lasu, posłuchaj jak śpiewają ptaki, jak zmieniła się przyroda, oddychaj głęboko.
  5. Zjedz coś pysznego. Przygotuj sobie urozmaicony, smaczny posiłek. Taki, który zjesz także oczami. Zjedz go w spokoju, delektuj się każdym kęsem.
  6. Masz ochotę zostać w domu? Poleżeć? Śmiało! Wykorzystaj ten moment na pogłębienie relaksu za pomocą koncentracji na oddychaniu. Połóż się lub usiądź wygodnie. Zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu. Już po kilku minutach poczujesz się o wiele lepiej. Do świadomego oddechu możesz dodać wizualizację. Wyobraź sobie miejsce, które lubisz, w którym odpoczywasz. Morskie wakacje? Poczuj ich bliskość. Wyobraź sobie gorący piasek i poczuj zapach bryzy.
  7. Drzemka! Drzemki, nawet te najkrótsze, skutecznie zwalczają senność oraz poprawiają koncentrację.15 – 20 minutowa drzemka będzie idealna, jeśli chcesz „zresetować” się po pracy, zyskać energię i chęć do działania.
  8. Przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki – Czytanie książek oraz słuchanie muzyki od dawna uznawane jest za jedne z lepszych odstresowywaczy. Jeżeli jesteś mocno zestresowana sięgnij po lekką lekturę. Mówi się, że najlepiej relaksuje muzyka klasyczna, jednak nie każdy ją lubi. Wybierz taki rodzaj, który sprawi Ci przyjemność.
  9. Kontakt z przyjaciółmi – zadzwoń do bliskiej Ci osoby lub spotkajcie się. Rozmowa z kimś kogo lubisz z pewnością Cię odpręży.

 

 

Jak widzisz, istnieją ciekawe sposoby na skuteczny relaks. A Ty na pewno znasz ich jeszcze więcej. Zastanów się co Ciebie relaksuje, co lubisz robić aby odpocząć? I najważniejsze – zacznij to robić! Wpisz “odpoczynek” w kalendarz i realizuj go, najlepiej codziennie.

 

Zapraszam Cię do moich mediów społecznościowych:

IG: @lekarz.dietetyk

FB: Poradnia Dobry Plan

Znajdziesz tam więcej praktycznych informacji i porad jak w prosty sposób poprawić jakość naszego życia.